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Réalisation de tutoriels à destination des partenaires et utilisateurs de l’espace collaboratif de l’IGN - Proposition d’évolution du modèle de la BDUni sur le thème des transports en commun / Cécile Tardy (2023)
Titre : Réalisation de tutoriels à destination des partenaires et utilisateurs de l’espace collaboratif de l’IGN - Proposition d’évolution du modèle de la BDUni sur le thème des transports en commun Type de document : Mémoire Auteurs : Cécile Tardy, Auteur Editeur : Champs-sur-Marne : Ecole nationale des sciences géographiques ENSG Année de publication : 2023 Importance : 63 p. Format : 21 x 30 cm Note générale : bibliographie
Rapport de stage de la Licence Pro 2 Géomètre - GéomaticienLangues : Français (fre) Descripteur : [Termes IGN] base de données
[Termes IGN] espace partagé de travail en ligne
[Termes IGN] Institut national de l'information géographique et forestière (France)
[Termes IGN] urbanisme
[Termes IGN] vidéoIndex. décimale : LPGE Mémoires de Licence professionnelle géomatique et environnement Résumé : Ce stage s’est déroulé au sein de la Direction Territoriale Centre-Est, dirigée par Stéphane CANALIS.
Deux sujets m’ont été proposés. Bien qu’assez différents, ils entrent tous les deux dans le contexte de l’ouverture des données de l’IGN vers l’extérieur avec le souci de favoriser le partenariat pour leur mise à jour.
Un premier sujet proposé par Sébastien BUSSE, ingénieur référent stratégie collaborative, consiste à réaliser des tutoriels vidéo à destination des utilisateurs et contributeurs de l’Espace Collaboratif de l’IGN. Cet espace est un espace ouvert au public et aux partenaires pour la consultation des données, mais aussi plus récemment pour la collecte et la mise à jour des données par les utilisateurs. De nouvelles fonctions sont ainsi régulièrement mises en place pour faciliter le partenariat. Il est donc important de présenter le potentiel de l’Espace collaboratif lors des rencontres entre l’IGN et ses partenaires (Conseils Départementaux, Services Départementaux d’Incendie et de Secours, etc…).
Les tutoriels ont pour but de présenter l’interface, les différents modes de collecte des données, les outils de saisie mais aussi la gestion des groupes de contributeurs et certains paramétrages proposés pour adapter l’interface et les outils aux « besoins métier ». Pour réaliser ces tutoriels, il était nécessaire de se familiariser avec l’espace collaboratif et son potentiel pour les présenter de manière claire et concise. Il a fallu aussi prendre en main les logiciels de capture vidéo et son, ainsi que des logiciels de montage. Le travail réalisé propose 6 vidéos montées et sous-titrées qui ont été jugées satisfaisantes et utiles par les personnes en charge du collaboratif.
Un deuxième sujet de travail a été proposé par Marie CHALMEL, ingénieure d’étude référente chargée de produit BDUni. Il consiste en une recherche sur les données externes concernant les arrêts de bus (hors temps réel et hors lignes de desserte), pour proposer des préconisations d’évolution du modèle de la BDUni sur le thème des aménagements liés aux transports en commun.
Ce travail a consisté dans un premier temps en une recherche sur les formats et les contenus des données existant à l’extérieur. Les deux principaux formats de données sont le format GTFS, le plus largement utilisé, et le format NetEx, imposé par les directives européennes. Les champs existants et leur contenu ont été listés. Nous nous sommes intéressés plus particulièrement aux informations obligatoires et à celles qui étaient le plus fréquemment renseignées. Le travail réalisé apporte des propositions de redéfinition de certains termes présents dans la BDUni. Il paraît nécessaire en effet de mettre en cohérence les termes utilisés pour les autres moyens de transport avec les nouveaux champs proposés concernant les arrêts de bus. Il est proposé également d’intégrer certaines données d’accessibilité pour les personnes à mobilité réduite, rendues obligatoires par les directives européennes et le code des transports.Note de contenu : 1. Avant-propos: présentation de la Direction Territoriale Centre-Est
2. Introduction
3. Réalisation de tutoriels pour l'utilisation de l'Espace Collaboratif de l'IGN
4. Évolution du modèle de la BDUni sur le thème des aménagements liés aux transports en commun
5. ConclusionNuméro de notice : 24199 Affiliation des auteurs : IGN (2020- ) Thématique : URBANISME Nature : Mémoire de fin d'études IT Organisme de stage : IGN - Direction Territoriale Centre-Est (Lyon) Permalink : https://documentation.ensg.eu/index.php?lvl=notice_display&id=103772 Deep learning based 2D and 3D object detection and tracking on monocular video in the context of autonomous vehicles / Zhujun Xu (2022)
Titre : Deep learning based 2D and 3D object detection and tracking on monocular video in the context of autonomous vehicles Type de document : Thèse/HDR Auteurs : Zhujun Xu, Auteur ; Eric Chaumette, Directeur de thèse ; Damien Vivet, Directeur de thèse Editeur : Toulouse : Université de Toulouse Année de publication : 2022 Importance : 136 p. Format : 21 x 30 cm Note générale : bibliographie
Thèse en vue de l'obtention du Doctorat de l'Université de Toulouse, spécialité Informatique et TélécommunicationsLangues : Anglais (eng) Descripteur : [Vedettes matières IGN] Traitement d'image optique
[Termes IGN] apprentissage profond
[Termes IGN] apprentissage semi-dirigé
[Termes IGN] architecture de réseau
[Termes IGN] détection d'objet
[Termes IGN] échantillonnage de données
[Termes IGN] objet 3D
[Termes IGN] segmentation d'image
[Termes IGN] véhicule automobile
[Termes IGN] vidéo
[Termes IGN] vision par ordinateurIndex. décimale : THESE Thèses et HDR Résumé : (auteur) The objective of this thesis is to develop deep learning based 2D and 3D object detection and tracking methods on monocular video and apply them to the context of autonomous vehicles. Actually, when directly using still image detectors to process a video stream, the accuracy suffers from sampled image quality problems. Moreover, generating 3D annotations is time-consuming and expensive due to the data fusion and large numbers of frames. We therefore take advantage of the temporal information in videos such as the object consistency, to improve the performance. The methods should not introduce too much extra computational burden, since the autonomous vehicle demands a real-time performance.Multiple methods can be involved in different steps, for example, data preparation, network architecture and post-processing. First, we propose a post-processing method called heatmap propagation based on a one-stage detector CenterNet for video object detection. Our method propagates the previous reliable long-term detection in the form of heatmap to the upcoming frame. Then, to distinguish different objects of the same class, we propose a frame-to-frame network architecture for video instance segmentation by using the instance sequence queries. The tracking of instances is achieved without extra post-processing for data association. Finally, we propose a semi-supervised learning method to generate 3D annotations for 2D video object tracking dataset. This helps to enrich the training process for 3D object detection. Each of the three methods can be individually applied to leverage image detectors to video applications. We also propose two complete network structures to solve 2D and 3D object detection and tracking on monocular video. Note de contenu : 1- Introduction
2- Video object detection avec la heatmap propagation (propagation de carte de chaleur)
3- Video instance segmentation with instance sequence queries
4- Semi-supervised learning of monocular 3D object detection with 2D video tracking annotations
5- Conclusions and perspectivesNuméro de notice : 24072 Affiliation des auteurs : non IGN Thématique : IMAGERIE Nature : Thèse française Note de thèse : Thèse de Doctorat : Informatique et Télécommunications : Toulouse : 2022 DOI : sans En ligne : https://www.theses.fr/2022ESAE0019 Format de la ressource électronique : URL Permalink : https://documentation.ensg.eu/index.php?lvl=notice_display&id=102136 The position of sound in audiovisual maps: an experimental study of performance in spatial memory / Nils Siepmann in Cartographica, vol 55 n° 2 (Summer 2020)
[article]
Titre : The position of sound in audiovisual maps: an experimental study of performance in spatial memory Type de document : Article/Communication Auteurs : Nils Siepmann, Auteur ; Dennis Edler, Auteur ; Julian Keil, Auteur ; et al., Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : pp 136 - 150 Note générale : bibliographie Langues : Anglais (eng) Descripteur : [Vedettes matières IGN] Cartographie numérique
[Termes IGN] audiovisuel
[Termes IGN] carte cognitive
[Termes IGN] communication cartographique
[Termes IGN] document sonore
[Termes IGN] information géographique
[Termes IGN] information sémantique
[Termes IGN] mémoire
[Termes IGN] multimediaRésumé : (auteur) Digital maps are known as reliable media for communicating spatial information. People use maps to make themselves familiar with new environments and to form cognitive representations of spatial configurations and additional semantic information that are coupled with locational information. Since the mid-1990s, cartographers have explored auditory media as cartographic elements to transfer spatial information. Among the established sound variants used in multimedia cartography, speech recordings are a popular auditory tool to enrich the visual dominance of maps. The impact of auditory elements on human spatial memory has hardly been investigated so far in cartography and spatial cognition. A recent study showed that spoken object names bound to visual location markers affect performance in memory of object locations. Map users tend to make significantly smaller spatial distortion errors in the recall of object locations if these locations are coupled with auditory semantic information (place names). The present study extends this approach by examining possible effects on sound position as cues for spatial memory performance. A monaural condition, where an auditory name is presented in a spatial location corresponding to the object location, is compared with a binaural condition (of no directional cue). The results show that a monaural communication additionally improves spatial memory performance. Interestingly, the semantic information bound to an object location appears to be the driving factor in improving this effect. Numéro de notice : A2020-441 Affiliation des auteurs : non IGN Thématique : GEOMATIQUE Nature : Article nature-HAL : ArtAvecCL-RevueIntern DOI : 10.3138/cart-2019-0008 Date de publication en ligne : 16/06/2020 En ligne : https://doi.org/10.3138/cart-2019-0008 Format de la ressource électronique : url article Permalink : https://documentation.ensg.eu/index.php?lvl=notice_display&id=95499
in Cartographica > vol 55 n° 2 (Summer 2020) . - pp 136 - 150[article]Exemplaires(1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 031-2020021 SL Revue Centre de documentation Revues en salle Disponible Audiovisual cartography : Established and new multimedia approaches to represent soundscapes / Dennis Edler in KN, Journal of Cartography and Geographic Information, vol 69 n° 1 (May 2019)
[article]
Titre : Audiovisual cartography : Established and new multimedia approaches to represent soundscapes Type de document : Article/Communication Auteurs : Dennis Edler, Auteur ; Olaf Kühne, Auteur ; Julian Keil, Auteur ; Frank Dickmann, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : pp 5 - 17 Note générale : Bibliographie Langues : Anglais (eng) Descripteur : [Vedettes matières IGN] Cartographie
[Termes IGN] audiovisuel
[Termes IGN] moteur de jeu
[Termes IGN] multimedia
[Termes IGN] paysage sonore
[Termes IGN] réalité virtuelleRésumé : (Auteur) Since the mid-1990s, sound has been discussed and used in multimedia cartography. There are four main variants of auditory map elements that have been established in the theory and practice of audiovisual cartography, i.e. abstract sounds/abstract sound sequences, speech, music and, especially, audiorealistic sequences representing so-called “soundscapes”. In cartography, soundscapes are often addressed in large-scale representations. The term originates in multidisciplinary landscape research. Empirical findings of landscape research, and especially those of social constructivist landscape research, have shown the relevance of non-visual stimuli for people’s individual impressions and meanings of the experienced landscape. Amongst the non-visual landscape dimensions, the auditory dimension is the most prominent one. As 3D cartography offers new methods and techniques of designing and experiencing highly realistic, incl. photo- and audiorealistic landscape representation, this discipline becomes more and more interesting for simulating and presenting multisensory landscapes and for presenting the results of empirical findings in landscape research. After an introduction to traditional means of audiovisual cartography and the relevance of auditory stimuli for social constructivist approaches of landscape research, a modern software-based method is presented which highlights the opportunity to imbed 3D sound data representing a location’s soundscape into audiovisual 3D environments in Virtual Reality (VR). It is technically based on the cross-platform game engine Unity3D. Numéro de notice : A2019-177 Affiliation des auteurs : non IGN Thématique : GEOMATIQUE Nature : Article nature-HAL : ArtAvecCL-RevueIntern DOI : 10.1007/s42489-019-00004-4 Date de publication en ligne : 04/02/2019 En ligne : http://dx.doi.org/10.1007/s42489-019-00004-4 Format de la ressource électronique : URL article Permalink : https://documentation.ensg.eu/index.php?lvl=notice_display&id=92697
in KN, Journal of Cartography and Geographic Information > vol 69 n° 1 (May 2019) . - pp 5 - 17[article]The simplicity of modern audiovisual web cartography : An example with the open-source JavaScript library leaflet.js / Dennis Edler in KN, Journal of Cartography and Geographic Information, vol 69 n° 1 (May 2019)
[article]
Titre : The simplicity of modern audiovisual web cartography : An example with the open-source JavaScript library leaflet.js Type de document : Article/Communication Auteurs : Dennis Edler, Auteur ; Mark Vetter, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : pp 51 - 62 Note générale : Bibliographie Langues : Anglais (eng) Descripteur : [Vedettes matières IGN] Géomatique web
[Termes IGN] audiovisuel
[Termes IGN] cartographie par internet
[Termes IGN] format JSON
[Termes IGN] Javascript (langage de script)
[Termes IGN] Leaflet
[Termes IGN] logiciel libre
[Termes IGN] OpenStreetMapRésumé : (Auteur) Audio files entered cartography about 25 years ago. Since the mid-1990s, several examples of audiovisual maps have been created and published. These maps cover a diverse range of applications. In terms of the sound elements implemented, four characteristic variants were mainly used: abstract sounds/sound sequences, language recordings, and music and recordings/simulations of the real soundscape. To built audiovisual maps technically, several tools of animation software solutions were intensively explored. The rising importance of the World Wide Web also increased the demand for new and modern web-based approaches of multimedia cartography. One of the core technologies of the Internet is the programming language JavaScript (JS). The language is often associated with the so-called libraries which are applied programming packages pre-written for particular purposes. In cartography, one of the most popular and widely used JS libraries is leaflet.js. This open-source library is known for its simplicity and, meanwhile, it also supports a straightforward integration of multimedia content, such as audio files. It also teams up with HTML5 and CSS3. This paper intends to give a workflow focused on how to create individual audiovisual web mapping applications based on the contemporary options offered by leaflet.js. Numéro de notice : A2019-178 Affiliation des auteurs : non IGN Thématique : GEOMATIQUE Nature : Article nature-HAL : ArtAvecCL-RevueIntern DOI : 10.1007/s42489-019-00006-2 Date de publication en ligne : 12/02/2019 En ligne : https://doi.org/10.1007/s42489-019-00006-2 Format de la ressource électronique : URL article Permalink : https://documentation.ensg.eu/index.php?lvl=notice_display&id=92698
in KN, Journal of Cartography and Geographic Information > vol 69 n° 1 (May 2019) . - pp 51 - 62[article]The sound of being there : Audiovisual cartography with immersive virtual environments / Florian Hruby in KN, Journal of Cartography and Geographic Information, vol 69 n° 1 (May 2019)PermalinkMultiple cues-based active contours for target contour tracking under sophisticated background / Peng Lv in The Visual Computer, vol 33 n°9 (September 2017)PermalinkCartographie et interprétation de l'environnement par drone / Martial Sanfourche in Revue Française de Photogrammétrie et de Télédétection, n° 213 - 214 (janvier - avril 2017)PermalinkDeck and cable dynamic testing of a single-span bridge using radar interferometry and videometry measurements / George Piniotis in Journal of applied geodesy, vol 10 n° 1 (March 2016)PermalinkMicrowave unmixing with video segmentation for inferring broadleaf and needleleaf brightness temperatures and abundances from mixed forest observations / Lingjia Gu in IEEE Transactions on geoscience and remote sensing, vol 54 n° 1 (January 2016)PermalinkSpatio-temporal traffic video data archiving and retrieval system / Hang Yue in Geoinformatica, vol 20 n° 1 (January - March 2016)PermalinkLarge-scale geo-tagged video indexing and queries / He Ma in Geoinformatica, vol 18 n° 4 (October 2014)PermalinkThe Bulger case : A spatial story / Les Roberts in Cartographic journal (the), vol 51 n° 2 (May 2014)PermalinkPermalinkCréation de cartes animées en vidéo haute définition / B. Saglio (2011)Permalink