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Proxemic maps for immersive visualization / Zeinab Ghaemi in Cartography and Geographic Information Science, vol 49 n° 3 (May 2022)
[article]
Titre : Proxemic maps for immersive visualization Type de document : Article/Communication Auteurs : Zeinab Ghaemi, Auteur ; Ulrich Engelke, Auteur ; Barrett Ens, Auteur ; Bernhard Jenny, Auteur Année de publication : 2022 Note générale : bibliographie Langues : Anglais (eng) Descripteur : [Termes IGN] immersion
[Termes IGN] programme interactif
[Termes IGN] projection
[Vedettes matières IGN] GéovisualisationRésumé : (auteur) In human computer interaction, proxemics describes the ways that people use space to interact with other people or objects. We focus on proxemic maps, which are virtual maps in immersive environments that react to proxemic interaction. Proxemic maps take advantage of new opportunities brought about by immersive visualization, where virtual maps can be freely positioned in virtual or physical space and adapt themselves relative to the spatial position of the viewer. We discuss proxemic interactions that alter the content and type of maps, including changing scale, symbolization, type of visualization and geometry. We propose a novel transformation that changes the geometry of maps based on their proximity to users. Users move the map back and forth and the map transitions between ring, horizontal, vertical and cylindrical geometries. The ring geometry surrounds the user and aligns features on the map with features in the real world. We implemented the map transformation in virtual reality and conducted a user study to evaluate it. The results of the user study indicate that participants preferred the ring and horizontal geometries. The ring geometry is useful because it simplifies connecting virtual features on the map with real features in the landscape, while the horizontal geometry provides an overall view of the landscape. We further found that combination of different geometries helped the study participants to overcome the limitations of each geometry. Numéro de notice : A2022-142 Affiliation des auteurs : non IGN Thématique : GEOMATIQUE Nature : Article DOI : 10.1080/15230406.2021.2013946 Date de publication en ligne : 24/01/2022 En ligne : https://doi.org/10.1080/15230406.2021.2013946 Format de la ressource électronique : URL article Permalink : https://documentation.ensg.eu/index.php?lvl=notice_display&id=99961
in Cartography and Geographic Information Science > vol 49 n° 3 (May 2022)[article]Exemplaires(1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 032-2022031 RAB Revue Centre de documentation En réserve L003 Disponible Rendu basé image d'images historiques / Maria Scarlleth Gomes de Castro (2021)
Titre : Rendu basé image d'images historiques : Rapport de stage 3A Type de document : Mémoire Auteurs : Maria Scarlleth Gomes de Castro, Auteur ; Mathieu Brédif , Encadrant Editeur : Palaiseau : Ecole Polytechnique EP Année de publication : 2021 Projets : Alegoria / Gouet-Brunet, Valérie Importance : 34 p. Note générale : bibliographie
FICHIER VOLUMINEUX A DEMANDER AU CDOSLangues : Français (fre) Descripteur : [Vedettes matières IGN] Traitement d'image optique
[Termes IGN] appariement d'images
[Termes IGN] image ancienne
[Termes IGN] immersion
[Termes IGN] orthoimage
[Termes IGN] rendu (géovisualisation)
[Termes IGN] scène
[Termes IGN] texturageRésumé : (auteur) [introduction] Ce stage s’inscrit dans le cadre du projet ALEGORIA, qui vise à valoriser des fonds iconographiques du territoire français à des différents moments historiques, allant de l’entre deux-guerres à nos jours. Plus précisément, dans le cadre de ce stage, cette valorisation se fait par la visualisation de ces images historiques dans le contexte urbain 3D contemporain, de façon similaire à un street-view, dans le but de procurer une sensation d’immersion dans le passé. Pour atteindre cet objectif, la méthode scientifique utilisée est le rendu basé image, une technique d’informatique graphique qui consiste à utiliser des images réelles (photos) d’une scène particulière pour générer de nouvelles images de la même scène à partir de nouveaux points de vue, c’est-à-dire de positions à partir desquelles aucune photo réelle n’a été prise. Lorsqu’elle est associée à une connaissance partielle ou totale de la géométrie de la scène (maillages, nuages de points, cartes de profondeur), la technique du rendu basé image peut être utilisée pour déterminer l’apparence des objets présents, des bâtiments dans le cas d’une scène urbaine par exemple, par la projection de l’image sur la scène. [...] La technique de rendu basé image offre, en revanche, plusieurs avantages par rapport à cette méthode. Déjà, la correspondance entre un point géométrique et la coloration qui lui est attribuée par une image se fait très simplement, au moyen de la texturation projective, et peut être traitée individuellement pour chaque image et facilement modifiée par la suite selon nos besoins. De cette manière, nous pouvons manipuler au cas par cas les images que nous utilisons et la manière dont nous les utilisons, sans perdre leur individualité. [...] Dans ce rapport, nous commençons par présenter les méthodes les plus récentes dans le domaine du rendu basé image et leurs caractéristiques principales. Ensuite, nous décrivons les problèmes spécifiques qui ont été abordés au cours de ce stage. Nous présentons ensuite les méthodes scientifiques proposées, décrivons certains détails de mise en œuvre et discutons les résultats obtenus. Enfin, nous concluons en analysant les limites et les pistes possibles pour des futurs travaux. Note de contenu : 1 Introduction
2 État de l'art
3 Problématique
4 Approche proposée
5 Implémentation et résultats
6 ConclusionNuméro de notice : 17109 Affiliation des auteurs : non IGN Thématique : GEOMATIQUE/INFORMATIQUE Nature : Mémoire ingénieur Organisme de stage : LaSTIG (IGN) Permalink : https://documentation.ensg.eu/index.php?lvl=notice_display&id=98506 Interoperable information model for geovisualization and interaction in XR environments / Daeil Seo in International journal of geographical information science IJGIS, vol 34 n° 7 (July 2020)
[article]
Titre : Interoperable information model for geovisualization and interaction in XR environments Type de document : Article/Communication Auteurs : Daeil Seo, Auteur ; Byounghyun Yoo, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : pp 1323 - 1352 Note générale : bibliographie Langues : Anglais (eng) Descripteur : [Termes IGN] géonavigateur
[Termes IGN] immersion
[Termes IGN] interopérabilité
[Termes IGN] logiciel de navigation
[Termes IGN] réalité augmentée
[Termes IGN] réalité mixte
[Termes IGN] réalité virtuelle
[Termes IGN] système d'information
[Termes IGN] toile d'araignée mondiale
[Vedettes matières IGN] GéovisualisationRésumé : (auteur) Since the vision of a Digital Earth (DE) was introduced in 1998, geo-browsers seem to have nearly fulfilled this vision. Virtual reality (VR) for visualizing the DE provides an immersive user experience in a mirror world. Location-based augmented reality (AR) browsers have been introduced and provide content according to user and environmental contexts. However, the content models of traditional geo-browsers and AR browsers have very limited interoperability, because they are described in application-specific formats using their domain standards. Each application is vertically integrated from content to application. The Web is an interoperable and open platform, and hundreds of millions of users are already using it to create and share content. To envision DE browsers for cross-reality (XR) environments that concurrently support geovisualization as well as VR, AR, and mixed-reality environments, we propose a DE content model based on Web standards and architecture that provides full interoperability and openness for XR browsers as a first-class citizen of the Web. This is expected to improve the DE content development efficiency by fully using the Web content development environment. Numéro de notice : A2020-304 Affiliation des auteurs : non IGN Thématique : GEOMATIQUE Nature : Article nature-HAL : ArtAvecCL-RevueIntern DOI : 10.1080/13658816.2019.1706739 Date de publication en ligne : 03/01/2020 En ligne : https://doi.org/10.1080/13658816.2019.1706739 Format de la ressource électronique : url article Permalink : https://documentation.ensg.eu/index.php?lvl=notice_display&id=95146
in International journal of geographical information science IJGIS > vol 34 n° 7 (July 2020) . - pp 1323 - 1352[article]Exemplaires(1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 079-2020071 RAB Revue Centre de documentation En réserve L003 Disponible
Titre : Geovisualization: multidimensional exploration of the territory Type de document : Article/Communication Auteurs : Sidonie Christophe , Auteur Editeur : Setúbal [Portugal] : Science and Technology Publications - Scitepress Année de publication : 2020 Projets : 1-Pas de projet / Gouet-Brunet, Valérie Conférence : IVAPP 2020, 11th International Conference on Information Visualization Theory and Applications 27/02/2020 29/02/2020 La Vallette Malte Proceedings ScitePress Importance : pp 325 - 332 Note générale : bibliographie Langues : Anglais (eng) Descripteur : [Termes IGN] analyse de données
[Termes IGN] analyse multidimensionnelle
[Termes IGN] cognition
[Termes IGN] données hétérogènes
[Termes IGN] données spatiotemporelles
[Termes IGN] immersion
[Vedettes matières IGN] GéovisualisationRésumé : (auteur) The purpose of this position paper is to emphasize the remaining challenges for geovisualization in an evolutive context of data, users and spatio-temporal problems to solve in an interdisciplinary approach. Geovisualization is the visualization of spatio-temporal data, phenomena and dynamics on earth, based on the user interaction with heterogeneous data, and their capacities of perception and cognition. This implies to bring closer together knowledge, concepts and models from related scientific visualization domains, for a better understanding, interpretation and analysis of spatio-temporal phenomena on earth. We currently face and cross several types of complexities, regarding spaces, data, models and tools. Our position here, based on past and on-going works, as first proofs of concept, is to model a multidimensional exploration of the territory, because integrating explorations of uses, styles, interaction and immersion capacities, until various ’points of view’ on the represented spatio-temporal phenomenon. Numéro de notice : C2020-001 Affiliation des auteurs : LASTIG COGIT (2012-2019) Autre URL associée : vers HAL Thématique : GEOMATIQUE Nature : Communication nature-HAL : ComAvecCL&ActesPubliésIntl DOI : 10.5220/0009355703250332 En ligne : https://doi.org/10.5220/0009355703250332 Format de la ressource électronique : URL article Permalink : https://documentation.ensg.eu/index.php?lvl=notice_display&id=94611 The sound of being there : Audiovisual cartography with immersive virtual environments / Florian Hruby in KN, Journal of Cartography and Geographic Information, vol 69 n° 1 (May 2019)
[article]
Titre : The sound of being there : Audiovisual cartography with immersive virtual environments Type de document : Article/Communication Auteurs : Florian Hruby, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : pp 19 - 28 Note générale : Bibliographie Langues : Anglais (eng) Descripteur : [Termes IGN] audiovisuel
[Termes IGN] environnement géographique virtuel
[Termes IGN] immersion
[Termes IGN] réalité virtuelle
[Vedettes matières IGN] GéovisualisationRésumé : (Auteur) In recent years, immersion has become a frequently emphasized factor in the geovisualization research agenda. A principal reason for this growing interest is the assumption that immersive virtual environments (IVE) facilitate the formation of spatial presence, generally understood as the sense of “being there”. In a virtually mediated environment, the feeling of being there is of particular concern for cartographic ambitions, in terms of generating insights through geospatial representation. Current literature indicates that immersive VR systems stimulate the experience of spatial presence; however, this assumption is mainly based upon user studies in the visual communication channel. Moreover, research on IVE for geovisualization matters has to date been focused on visual-graphical rather than on auditive or even multisensory representations in virtual space. In this context, the present paper aims to evaluate the potential of audiovisual cartography with immersive virtual environments. Following a brief discussion of basic concepts, such as immersion, spatial presence and embodiment, we will integrate these aspects into a geovisualization immersion pipeline (GIP), as a framework with which to systematically link the technical and cognitive aspects of IVE. In the subsequent sections, we will examine this framework in the audio channel by analyzing how sound is implemented and perceived in GeoIVE. As we shall see, the positive effect of a combined audio-visual vs. exclusively visual presentation is supported by a series of user studies of sound effects, making audiovisual cartography with IVE a rich and worthwhile field of research. Numéro de notice : A2019-179 Affiliation des auteurs : non IGN Thématique : GEOMATIQUE Nature : Article nature-HAL : ArtAvecCL-RevueIntern DOI : 10.1007/s42489-019-00003-5 Date de publication en ligne : 28/01/2019 En ligne : https://doi.org/10.1007/s42489-019-00003-5 Format de la ressource électronique : URL article Permalink : https://documentation.ensg.eu/index.php?lvl=notice_display&id=92699
in KN, Journal of Cartography and Geographic Information > vol 69 n° 1 (May 2019) . - pp 19 - 28[article]Manual of digital Earth, ch. 7. Geospatial information visualization and extended reality displays / Arzu Çöltekin (2019)PermalinkAugmented survey reality : a surveying firm in Western Australia is exploring the extents of the known Holoverse / Anthony Wallace in Position, n° 81 (February - March 2016)Permalink